نکاتی مهم و ضروری:

چسب پارکت چوبی، اساسی‌ترین و مهم‌ترین ملزومات ضروریِ نصب پارکت چوبی است. عملیات نصب پارکت چوبی با پخش‌کردن این چسب با شانه‌های مخصوص بر رویِ کف مورد نظر شروع می‌شود و پس‌ از آن که پارکت‌ها بر روی سطح قرار گرفتند با گذاشتن وزنه‌های سنگین بر روی آن، بخش اصلی مرحلهٔ نصب تکمیل می‌شود.

چسب پارکت چوبی / انواع

دو نوعِ مهم و عمده از چسب‌های پارکت چوبی، عبارتند از چسب پارکت  پایه‌ پلی‌یورتان و چسب پارکت پایه‌آب .

الف: چسب پارکت چوبی پایه آب

این چسب‌ها عمدتا از رزین‌های «پلی‌ونیل استات» تولید می‌شوند، چسب‌های پایه آب می‌باشند که برای نصب پارکت بر روی سطوح بتنی و موزائیکِ سیمانی کارایی خوبی دارند. لیکن به دلیلِ پایه‌آب بودنِ این نوع چسب‌ها، در صورتِ بروزِ رطوبت و آبریزش‌های ثانویه، به حالتِ خمیری درآمده، و سختی و چسبندگیِ خود را از دست می‌دهد و در نتیجه پارکت‌ها از زمین جدا می‌شوند.ضمنا این چسب‌ها با ضریب حرارتیِ پایین مطلقا مناسبِ نصبِ پارکت در سیستم‌های گرمایش‌از‌کف نمی‌باشند.

ب: چسب پلی‌یورتان

چسب پارکت چوبی پلی‌اورتان با چسبندگی حداکثری و مقاومت بسیار بالا تا ۱۰۰ درجهٔ سانتی‌گراد و مقاومت عالی در برابرِ رطوبت، مناسب‌ترین چسب برای نصب پارکت‌ چوبی بر رویِ مصالحی نظیر: سنگ، بتن، موزائیکِ سیمانی، کف‌های چوبی و همچنین سرامیک (به شرطِ خش دار شدن لعاب و رفع لغزندگیِ آن) می‌باشد.

کاربری این نوع چسب و اقداماتِ ضروری پیش از نصب پارکت چوبی

  • کفِ موردِ نصب می‌بایست خشک، عاری از هر نوع رطوبت، صاف و کف‌سابی شده و عاری از هرگونه بقایایِ مصالح بنایی، از قبلی گچ و سیمان و یا بتونه‌های نقاشی و …. باشد.
  • چسب پارکت چوبی پلی‌اورتان فاقد هر نوع حلال است. بنابراین رقیق کردنِ آن با آب، بنزین و تینر، کلا کیفیت و کارایی آن‌ را از بین برده و اکیدا باید از آن خودداری شود.
  • بهتر است دو جزء این چسب در ظرفی جداگانه و در مقادیر کم، ترکیب و با همزنِ برقی به مدت حداقل ۴ دقیقه هم‌زده شود. ترکیب همهٔ دو جزء در آنِ‌واحد باعث خواهد شد که کل ترکیب در زمانِ ۲۰ تا ۲۵ دقیقه سفت شده و کارایی مفیدِ خود را از دست بدهد.
  • وزنه‌گذاری مناسب بر روی پارکت‌های نصب‌شده به مدتِ ۲۴ ساعت، موجب ایمنی و استحکام هر چه بیشترِ نصبِ پارکت چوبی خواهد بود.
  • در مواردی که زیرِ کارِ نصب، سرامیک و یا مصالحِ لعابی لغزنده باشد، ضروری است که این نوع سطوح با ابزار مناسب از لغزندگی خارج شده و خش‌دار شوند.
  • استفاده از ماسک و عینک در جریانِ نصب الزامی است.

هگزافیکس رعایت این نکات مهم را برای ایمنی و بهداشت و سلامتی کاربران و برخورداری از یک نتیجهٔ پایدار نصب

مؤکداً توصیه می‌نماید.

پست قبلی

پارفیکا؛ سه‌دهه وفاداری به طبیعتِ خالص

پست بعدی

پارکت چوب طبیعی؛ برتری‌ها و مزیت‌ها در زیبایی، بهداشت، پایداری و دوام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هگزافیکس؛ دنیای چسب و چوب